Р 69 Романова, О. О. Очікування "чуда" як основа народної побожності (Київська митрополія, XVIII ст.) / О. О. Романова> // Український історичний журнал : Науковий журнал. - 2010. - № 1. - С. 84-106. - Бібліографія : С. 99-106 : 140 назв. - В ОБЛ. БИБЛИОТЕКЕ
Рубрики: Релігія. Містика. Вільнодумство, 18 ст. Религия. Мистика. Свободомыслие Украина Україна Кл.слова (ненормовані): духівництво -- духовенство -- история религии и церкви -- історія релігії і церкви -- культ поклонения -- культ поклоніння -- ментальні стереотипи -- ментальные стереотипы -- мощи святых -- народна побожність -- народная набожность -- народне православ'я -- народні вірування -- народное православие -- народные верования -- поклонение святыням -- поклоніння святиням -- православна церква -- православная церковь -- религиозное сознание -- религиозные культы -- религиозные чудеса -- релігійна свідомість -- релігійні культи -- релігійні чудеса -- святині -- святыни -- социальные элиты -- соціальні еліти -- церковна влада -- церковная власть -- церковні догми -- церковні судові справи -- церковные догмы -- церковные следственные дела -- чудотворні ікони -- чудотворные иконы Анотація: У статті аналізуються матеріали судово-слідчих справ, пов'язаних з освідченням новоявлених "святинь", які проявилися на теренах Київської митрополії у XVIII ст. Особливу увагу приділено типовим моделям зародження та формування народних культів, їх ві дповідності усталеним в офіційній церкві уявленням про святині та ролі у формуванні цих культів самого духівництва. Проаналізовано основні риси народної побожності, ментальні стереотипи й установки у сприйнятті сакрального та звичне розуміння способу "прилучитися до благодаті". Автор доходить висновку, що поклоніння "чудодійним" іконам, криницям, каменям тощо грунтувалося на традиційній схемі вшанування загальнохристиянських святинь, але без відведення у цьому культі провідного місця церкві. Нар одні культи могли складатися під покровительством церковної (здебільшого місцевої) ієрархії, а могли існувати і всупереч її бажанням, що аж ніяк не применшувало їх "святості" в очах віруючих. Перейти к внешнему ресурсу: ОЧІКУВАНЯ «ЧУДА» ЯК ОСНОВА НАРОДНОЇ ПОБОЖНОСТІ Дод.точки доступу: Київська митрополія \о ней\; Київська духовна консисторія \о ней\; Киевская митрополия \о ней\; Киевская духовная косистория \о ней\ |
Сенкевич, Наталія. Чудо і надприродне в українській ранньобароковій літературі: "Парергон святих чудес ікони Пресвятої Богородиці в монастирі Куп'ятицькому" як агіографічний твір / Наталія Сенкевич> // Київська старовина : Науковий історико-філологічний журнал. - 2010. - № 6. - С. 3-17. - Бібліографія : С.14-18 : 68 назв. - В ОБЛ. БИБЛИОТЕКЕ
Рубрики: Літературознавство, 17 ст. Литературоведение, 17 ст. Кл.слова (ненормовані): агиография -- агіографія -- барокко -- барокко в украинской литературе -- барокко украинское -- бароко -- бароко в українській літературі -- бароко українське -- иконы -- иконы Богородицы -- ікони -- ікони Богородиці -- культ икон -- культ ікон -- миракль -- пам'ятки літератури -- памятники литературы -- религиозные культы -- религиозные чудеса -- релігійні культи -- релігійні чудеса -- украинская литература -- українська література -- чудо -- чудотворні ікони -- чудотворные иконы Анотація: "Парергон" є типовим твором санктуарного жанру, що був присвячений окремій святині, формам її культу і місцю прославлення. В статті проаналізовано характер і зміст чудес, що трапилися біля Куп'яницької ікони Богородиці та відобразили уявлення про чудо авторів "Парергону". Тематично можна розподілити усі ці чудеса на три основні групи: чудеса-зцілення, чудеса-покарання, чудеса-прояви присутності Божественной сили. "Parergon" був одним з перших творів міракульного жанру, що постали на теренах Україн и модерної доби. В зв'язку з цим вміщені у ньому чудеса ікони Богородиці не зазнали впливів традицій і шаблонів пізніших сказань про чудотворні ікони і є надзвичайно цікавими для дослідника. Відносно невелика кількість вміщених у творі оповідань дозво ляє говорити про відсутність цілеспрямованого авторського відбору свідчень. А отже, на їх основі можна досліджувати релігійні практики та повсякденне життя локальної суспільної групи. Дод.точки доступу: Кальнофойський, Афанасій \о нем\; Парергон святих чудес ікони Пресвятої Богородиці в монастирі Куп'ятицькому \о произв.\Куп'яницька ікони Богородиці \о произв.\ |
Іваннікова, Людмила. Рец. на кн. : Дяків Володимир. Фольклор чудес у підрадянській Україні 1920-х років. - Львів : Інститут народознавства НАН України, 2008. - 256 с. / Л. Іваннікова> // Київська старовина : Науковий історико-філологічний журнал. - 2011. - № 1. - С. 163-165. - В ОБЛ. БІБЛІОТЕЦІ
Рубрики: Фольклор Кл.слова (ненормовані): религиозные чудеса -- релігійні чудеса -- рецензии на книги -- рецензії на книги -- украинская фольклористика -- украинский фольклор -- українська фольклористика -- український фольклор радянського періоду -- фольклор чудес Дод.точки доступу: Дяків, Володимир \про нього\; Фольклор чудес у підрадянській Україні 1920-х років \о произв.\ |
Ульяновський, В. І. "Видубицька історія" про хрещення киян крізь призму посвяти давнього собору / В. І. Ульяновський> // Український історичний журнал : Науковий журнал. - 2013. - № 5. - С. 40-59. - Примітки посторінкові : 72 назви
Рубрики: Історія История Київська Русь Киевская Русь Кл.слова (ненормовані): архангел Михаил -- архангел Михаїл -- история Украины -- історія України -- крещение Киевской Руси -- крещение Руси -- монастирі Київської Русі -- монастыри Киевской Руси -- религиозная ситуация в Киевской Руси -- религиозные культы -- религиозные чудеса -- релігійні культи -- релігійні чудеса -- хрещення Русі -- христианизация Руси-Украины -- христианство в Древней Руси -- християнізація Русі-України -- церковь в Киевской Руси -- чудо Анотація: Через доволі рідкісну для руських теренів посвяту, обставини закладання мурованого храму й дальшу розбудову Видубицького монастиря вже за онука хрестителя Русі, автор прагне показати, що місце для цієї обителі було обране не просто невипадково, але ці лком символічно - за народним переказом і містичною аналогією чуда у Хонах, актуалізованою грецькими ієрархами руської церкви. Утримувачі документа: НБ ДНУ Дод.точки доступу: Видубицький монастир \о нем\; Выдубицкий монастырь \о нем\ Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗНЛ (1) Вільні: ЧЗНЛ (1) |